Det är farligt att träna!

Efter en lång paus i bloggandet blir det nu comeback. Jag har även gjort comeback i gymmet. Men är det inte farligt att styrketräna, kanske du undrar? Jo, faktiskt. En av Sveriges mest kända atleter, den så kallade Roslagsbjörnen (Oscar Nygren) hade inrett ett litet gym i sin lägenhet i Gamla Stan. En dag år 1978 lossnade plötsligt träningsredskapet från väggen och föll över honom, så illa att han senare avled. Det var en förskräcklig händelse. Trots detta vallfärdar idag mängder av människor till gymmen över hela vårt land för att plåga sig. Hur kan det komma sig när det bevisligen är så farligt?

Vi människor är riktigt usla på att bedöma risker, åtminstone när vi gör det på känsla. Forskning har visat att vi gör helt olika bedömningar av risker beroende på om de är frivilligt valda eller om de upplevs som påtvingade. Vi kör gärna bil, åker slalom och solbadar, trots riskerna. Dessa aktiviteter ägnar vi oss nämligen åt helt frivilligt. Däremot är vi mycket skeptiska till kemikalier i dricksvattnet, magnetfält från elledningar och strålning från mobilmaster. Det handlar om sådant vi själva inte kan kontrollera. Sådana risker skruvar vi upp, frivilliga risker tonar vi ner.

Styrketräning och löpning – en livsfarlig kombination?

Men överdriver du inte riskerna med styrketräning, kanske du säger? Jovisst, men löpning är ännu farligare. I Finland dödades en joggare av en björn för några år sedan. Flera kvinnor har blivit överfallna i motionsspår och några av Sveriges främsta idrottsmän har snubblat på skogsstigar och skadat sig rejält. Själv har jag blivit attackerad av våldsbejakande kossor under en löparrunda. Men eftersom riskerna är självvalda accepterar vi dem. Trots alla faror har jag själv sprungit nästan 100 mil i år.

Jag har inte bara tränat armar och ben under året utan även mitt immunförsvar. Det går till så att man injicerar en substans i kroppen som immunförsvaret sedan får träna sig på. När den verkliga faran sedan dyker upp, i form av virus, så har immunförsvaret tränats upp och kan lättare försvara min kropp. Ingen träning är perfekt men ett immunförsvar som tränats på detta sätt gör att risken att bli allvarligt sjuk minskar rejält. Jag har valt att träna immunförsvaret genom vaccination och eftersom det är ett frivilligt val accepterar jag att det kan finnas vissa små risker – på samma sätt som att jag vet att jag kan snubbla i motionsspåret eller få en styrketräningsmaskin över mig på gymmet. Visst är det farligt att träna – men det är betydligt farligare att låta bli!

En reaktion på ”Det är farligt att träna!

Lämna en kommentar