Min spanske dubbelgångare

Helt nyligen öppnade jag ett konto hos Google så att jag ska kunna spara mina foton på webben. Det var enkelt och fungerade mycket bra. När jag sedan surfade vidare dök ett märkligt namn upp på skärmen då och då: Paulo Henrique Bavari. Först tänkte jag inte så mycket på det. Men när jag senare loggade in på mitt konto fick jag se att kontot inte längre tillhörde mig utan istället denne Paulo. Nu blev jag nervös… Vem var han? Hade jag råkat ut för en spansk data-hacker som tagit över min dator? När jag sedan fick ett email på spanska från Google, där jag ombads att bekräfta mina kontouppgifter, började jag misstänka det värsta.

Men vänta nu ett tag… Paulo Henrique Bavari… Det finns faktiskt en svag, svag likhet mellan det namnet och mitt eget namn, i alla fall om man har en livlig fantasi. Och det är här förklaringen ligger: Min dator, eller Googles webbsida, hade en iställning för automatisk korrigering till spanska! Med andra ord så kände datorn inte igen mitt namn och ersätte därför hela namnet med ett lämpligt spanskt namn, utan att först fråga mig. Senor Bavari var alltså ingen spansk IT-brottsling utan en relativt fredlig dalkarl!

Nu är detta inte första gången jag får heta konstiga saker. Rekordet i den vägen inträffade vid inresan till Paraguay för många år sedan. Någonstans djupt nere i den paraguayanska immigrationsmyndighetens arkiv finns det ett dokument som bevisar att svensken senor Red Rött har besökt landet. Förklaringen är att tjänstemannen som fyllde i papperet läste på fel rad i mitt pass. Han läste under rubriken ”hårfärg”…

En reaktion på ”Min spanske dubbelgångare

Lämna en kommentar